På det personlige plan er den eneste virkelige tid NU og det eneste virkelige sted HER. Det er her og nu at vi er mest intenst indfældet i virkeligheden gennem alle sanserne. Det er en måde at være paa som børn er gode til.
I en kompleks, kompliceret og kaotisk verden, er det en af vore opgaver, som lærere, at få vore elever til at forstå større linjer og sammenhænge i såvel tid som rum.
Men i balance hermed skal vi arbejde på at udbygge og nuancere den lokale rodfæstning. Jo længere ud deres bevidshed skal række, des dybere må den rodfæstes.
Lokalbaseret undervisning i Nepal:
>>> 'Aabne Landsbyskoler i Nepal' - en udstilling for Det Alternative Sorømøde (DAS) 2006
(PDF 6,7 Mb)
Relevant litteratur:
’A Natural History of Place in Education’ af D. Hutchison
’Place-Based Education in the Global Age’ af D. A Gruenewald og G. A. Scmidt
‘Place-Based Education. Connecting Classrooms & Communities’ af D. Sobel
‘Contextual Teaching and Learning’ af E.B. Johnson
|